prelekcja „Zostań Mistrzem Gry w godzinę”

Cześć!
Na Arkhamerze 2018 prowadziłem prelekcję z podstaw mistrzowania gier fabularnych. Moim celem było przekazanie najważniejszych elementów, potrzebnych do złożenia i poprowadzenia pierwszej sesji RPG.

Prelekcję oparłem o moją wcześniejszą notkę opublikowaną na fanpage’u. Poniżej znajdziesz jej kopię.

„Nie bój się być waniliowy”

Prowadzenie gier RPG jest proste i nie wymaga żadnych wyjątkowych umiejętności czy predyspozycji. W poniższym tekście, chce zarówno zdekonstruować kilka mitów na temat MGowania oraz zdefiniować minimalny “pakiet startowy” wiedzy i przygotowania.
Czego nie musisz umieć/przygotować przed sesją: nie musisz znać się na dramatopisarstwie ani stylach narracyjnych, nie musisz przygotowywać literackich opisów ani zwrotów akcji jak w netflixowych produkcjach. Nie musisz projektować głębokiego tła psychologicznego BNów ani ćwiczyć ich mimiki przed lustrem. Nie musisz prowadzić z muzyką w tle, przy świecach i z wykorzystaniem egzotycznych handoutów.

Co musisz wiedzieć/mieć/zrobić, żeby poprowadzić pierwszą sesję:

  1. Znać zasady gry, którą chcesz poprowadzić;
  2. Zdobyć gotowy scenariusz dla początkujących lub sam taki zaprojektować*
  3. Umówić się ze znajomymi na kilka godzin sesji;
  4. Przygotować czyste karty postaci, ołówki i gumki oraz potrzebne kostki;
  5. Jeśli będziesz używać figurek i maty taktycznej, a takich nie posiadasz, to możesz pobrać “plaskacze” z tego miejsca (tylko fantasy): https://www.patreon.com/posts/free-paper-7956662, a zamiast maty możesz użyć papieru W KRATKĘ do flipchartów: https://tinyurl.com/ycasfg8u
  6. Zacznijcie od stworzenia bohaterów – wyjaśnij graczom krok po kroku, jak to zrobić;
  7. Przygodę rozpocznij po prostu od zdania w stylu: “Przybywacie do [nazwa i opcjonalny opis lokacji] gdzie zaczepia Was [opis/imię BNa].” Teraz powiedz coś ustami BNa, np. “Szanowni przybysze, proszę Was o pomoc! Tylko Wy możecie rozwiązać mój problem. [Opowiedz o queście]”. Gracze sami podłapią, że należy prowadzić dialog z BNami i podążać za przygodą.
  8. Rozgrywaj wszystkie spotkania i wyzwania zgodnie z zasadami gry, którą wybrałeś.
  9. Po zakończeniu przygody przyznaj bohaterom nagrody, które przewiduje scenariusz lub dobierz takie jakie uważasz, że im się należą.
  10. Zapytaj co się graczom podobało, a co możesz zrobić inaczej/lepiej.
To co opisałem powyżej nazywam “waniliowym RPG”. Takie prowadzenie RPG jest dobre nie tylko dla początkujących ale również doświadczonych mistrzów gry, którzy nie mają zbyt wiele czasu na wielogodzinne przygotowania. Gdy nabierzesz wprawy i pewności w prowadzeniu wtedy przyjdzie czas na zaawansowane techniki, które znajdziesz na mądrzejszych fanpage’ach/blogach niż mój.
*Nie rób nic skomplikowanego, nikt tego od Ciebie na pierwszej sesji nie oczekuje. To może być kliszowa przygoda o ratowaniu porwanej córki kowala z rąk goblinów lub oczyszczanie przeklętej wieży z plugawych stworów. Poszukaj gotowej mapki z tego miejsca: https://www.pinterest.com/michaldzidt/lochy-i-lokacje-do-rpg/ a oś fabularną skonstruuj na podstawie jednego ze schematów, które zamieściłem tutaj: http://zlymg.blogspot.com/2017/06/50-prostych-historii.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *